Designerskie notki
W działach: Delta Factor | Odsłony: 4Moja pierwsza designerska notka. Łał. Tak naprawdę mogę chyba zacząć pisać o mechanice. Zrobiłem do niej pierwsze kroki... Ale zacznijmy od teorii, dobrze?
DF w założeniu ma być grą o superbohaterach, utrzymaną w klimatach Srebrnego wieku. Co za tym idzie, bohaterowie powinni być bohaterami, a łotry łotrami.
Błędem, któremu często ulegają rozmaite fanowskie przeróbki d20, a także wiele mechanik innego sortu - jest przywiązanie do rozwoju bohaterów. Superbohaterowie nie rozwijają swoich mocy, przynajmniej nie tak, jak robią to barbarzyńcy czy templariusze, w typowych grach RPG. Odkrycie nowej mocy zdarza się może parę razy w dziejach superbohatera, i zawsze jest to zjawisko niecodzienne.
M&M - na razie jak dla mnie niemal ideał (gdyby nie zbytnie ucyferkowienie drugiej edycji) w mechanikach o superbohaterach pozwala graczom na stosowanie Power Stunts - czyli możliwości naginania mocy do niecodziennych użyć. W tę stronę idę, tak w d20 jak i w FATE.
Teoretycznie zaczynamy grę jako dość potężni superbohaterowie - nie tak potężni jak powiedzmy, omawiany Sky Knight czy Alfa, ale porównywalni z przeciętnymi bohaterami - jak Mage czy Poświst.
w FATE moc bohatera określa się zazwyczaj za pomocą... cóż... Archetypu. Przeciętny bohater ma jeden archetyp związany z mocami. Rzadko zdarzają się tacy, którzy mają dwa - choćby Meteor Kid, łączy w sobie Archetyp Chyżego i Żywiołaka.
Nie chodzi tutaj jedynie o ograniczenia - bohater może mieć w zasadzie dowolny zestaw mocy, bo tym tak naprawdę jest archetyp.
Krótki opis bohatera działa tak samo.
Z archetypu wypływają moce - generalnie w bardzo podobny sposób w jakim zwykły FATE dawał umiejętności z aspektów. (nie ma piramidki). Moce nie są tak naprawdę wyrażone cyfrowo, a służą jedynie porównywaniu możliwości bohaterów. Wydawanie punktów FATE daje bohaterom możliwość nagięcia swoich ograniczeń.
Dwie moce zasługują na szczególną uwagę: superszybkość i supersiła. Pochwalę się, i powiem, że wymyśliłem ładne, eleganckie rozwiązanie problemów, jakie mi sprawiały. Skale. Mamy trzy skale siły: Ludzką, Nadludzką i Kosmiczną. Osoba o Ludzkiej sile +7 to Valiant, ma jednak bardzo małe szanse z choćby Prodigy'm, który ma Kosmiczną siłę -1, czy nawet ze Stardustem, o Nadludzkiej sile +3. Tylko najsilniejsi mogą przetrwać (nie wygrać ale przetrwać) spotkanie z kimś o sile wyższej skali.
Z szybkością rzecz ma się podobnie, jednak pomiędzy skalą ludzką i nadludzką dodaję jeszcze szybkość podróżną - dla samochodów i wyjątkowo wolnych speedsterów.
Poza archetypami i mocami, bohaterowie mają też Więzi i bardzo złożoną "Reputację". Ale o Więzach, które stanowią ważny element gry i mechaniki - kiedy indziej.